Nájemní smlouva se stvrzuje podpisem pronajímatele a nájemníka. Ne vždy však k podpisu potřebujete propisku. V dnešní době jakýkoli dokument hravě podepíšete elektronicky.
V tomto článku vám prozradíme, co o problematice říká zákon a jaké druhy elektronických podpisů současná evropská legislativa umožňuje. Na závěr se dozvíte, jak funguje podepisování nájemních smluv v naší eDomovnici.
Nájemní smlouva se bez podpisu neobejde
Některé nájemní smlouvy mohou být uzavřeny ústně. Smlouva na pronájem nemovitosti se však do této kategorie neřadí. Podle § 2237 Občanského zákoníku totiž nájemní smlouva striktně vyžaduje písemnou formu.
Občanský zákoník rovněž nakazuje, jaké náležitosti musí nájemní smlouva obsahovat. Patří mezi ně zejména:
- označení obou zúčastněných stran,
- předmět nájmu,
- výše nájemného a dalších úhrad souvisejících s užíváním prostor
- a doba, na kterou je smlouva sjednána (pokud není sjednána na dobu neurčitou).
Bez podpisu obou smluvních stran je však nájemní smlouva neplatná.
Podepsaná nájemní smlouva za pár minut
Příprava nájemní smlouvy a dalších dokumentů k pronájmu trvá dlouho. Další čas musíte věnovat osobnímu setkání a vyplnění dokumentů. Naše eDomovnice už v základu obsahuje právně zkontrolovanou šablonu nájemní smlouvy. Z té vytvoříte finální návrh smlouvy a digitálně podepíšete i s nájemníkem na tabletu nebo formou SMS. Nemusíte se osobně setkávat a veškerou administrativu zvládnete za pár minut.
Co o této problematice říká zákon?
Ve všech státech Evropské unie problematiku elektronické identity a podpisů řeší směrnice číslo 910/2014/EC, která se také označuje jako eIDAS. Toto nařízení přitom ruší směrnici Evropské unie 1999/93/EC.
Nařízení eIDAS publikoval Evropský parlament s Evropskou radou 23. července 2014. Vzniklo především z důvodu, aby urychlilo rozvoj digitalizace komunikace v rámci celé Evropské unie.
Nařízení uvádí, že elektronický podpis neztrácí právní účinky kvůli své elektronické podobě nebo při nesplnění požadavků na kvalifikovaný elektronický podpis.
Evropská legislativa umožňuje 3 druhy digitálního podpisu
V rámci zmíněné směrnice se vymezují celkem tři druhy digitálního podpisu, na které se nyní blíže zaměříme.
Elektronický podpis
Elektronický podpis je soubor dat, který nahrazuje klasický ručně psaný podpis. Může se jednat například o vámi naskenovaný ručně psaný podpis. Používá se pro autorizaci a identifikaci člověka v prostředí internetu.
Zaručený elektronický podpis
Zaručený elektronický podpis vzniká na základě soukromého klíče a certifikátu. K ověření tohoto podpisu se přitom používá například heslo nebo SMS zpráva.
Kvalifikovaný elektronický podpis
Kvalifikovaný elektronický podpis se zakládá na kvalifikovaném certifikátu. K podpisu se používá čip nebo třeba USB token.
Podpis si v současné době na území České republiky založíte u tří poskytovatelů certifikačních služeb:
Podepište nájemní smlouvu v 3 krocích do 10 minut
Když vám pomůže naše eDomovnice, je to hračka. Takhle to funguje v praxi:
- eDomovnice vám automaticky připraví nájemní smlouvu se všemi potřebnými údaji.
- Smlouvu <mark>podepíšete na tabletu</mark>, anebo svůj podpis ověříte formou SMS. Ušetříte konzultaci s právníkem, hledání šablon nebo vlastnoruční sepisování smlouvy. A nepotřebujete tiskárnu ani propisku.
- Smlouvu pak podepíše i nájemník. Jednoduše svůj podpis ověří pomocí SMS kódu, který pro něj eDomovnice vygeneruje.
A máte hotovo. Žádné papíry, osobní schůzky, zbytečné výdaje nebo starosti.